Rendelőnkben a gyermekdiagnosztikára és gyermekterápiára 0-24 éves korig van lehetőség. Négy
éves kor alatt a terápia fókusza a nevelési tanácsadás, amely leginkább szülőkonzultációs formában
valósul meg, ezt néha kiegészíti a gyermekkel való megismerkedés – legtöbbször a szülő jelenlétében,
a szülő és a gyermek közti kapcsolat megfigyelésével. A gyermekek egyéni terápiája – a gyermek
kognitív funkciójának érése függvényében – megközelítőleg az óvodás korral válik lehetővé.
A gyermekterápiákat minden esetben a szülővel (szülőkkel) való beszélgetéssel (első interjú) indítjuk.
Az itt elhangzottak (hozott probléma, probléma jellege, család szerkezete, aktuális állapot, a gyermek
kora stb.) fontos információként szolgálnak a terapeutának a terápia megkezdéséhez, a gyermek
megismerése, a tünetek megállapítása, a családi dinamika összegzésének szempontjából.
Ezt követően a terapeuta és a gyermek megkezdik a közös munkát, mely rendszerint a diagnosztikai
szakasszal kezdődik. Ebben a szakaszban a klinikai szakpszichológus a gyermek számára észrevétlen
módon, játékos formában a gyermeket diagnosztikai teszthelyzetbe hozza és felméri a gyermek
állapotát, azonosítja a tünetek hátterében fellelhető elakadásokat deficiteket, intrapszichés vagy
intrafamiliáris konfliktusokat. A diagnosztikai szakasz a gyermek munkatempójának függvényében 4-
6 alkalmat vesz igénybe. Ezt követően ismételt szülőkonzultáció formájában a terapeuta és a szülők –
illetve ha a gyermek életkora lehetővé teszi, akkor a gyermek is – megállapodnak a terápiás
célkitűzésben, alkalmazott módszerekben, a terápia várható időtartamában.
A terápia során a 12 évnél fiatalabb gyerekekkel főként non-verbális eszközökkel (játék, rajz, dráma)
dolgozunk. Kamaszkortól a nonverbális eszközök alkalmazhatósága változik, ezért egyre nagyobb
teret nyer a verbalitás. Jellemzően 14 éves kor felett az életkori sajátosságok szigorú
figyelembevételével a gyermek-és ifjúsági klinikai szakpszichológus már a felnőtt terápiához jobban
hasonlító, a serdülőkori fejlődési igényekhez alkalmazkodó módszerekkel dolgozik a kliensével.
Jellemzően háttérbe szorulnak a játékos eszközök és párhuzamosan egyre inkább a beszélgetés kerül
előtérbe, mely elősegíti a fiatal érzelemfelismerő-, és érzelemkifejező képességének fejlődését, a
felmerülő és fennálló problémák tudatos megismerését, az önismeret fejlődését, a megküzdési
stratégiák adekvát alkalmazását.
A gyermekterápiákban, a gyermekekkel folytatott sikeres terápiához elengedhetetlen a szülőkkel való
szoros együttműködés, ezért a velük való rendszeres konzultációt is fontosnak tartjuk.